Największy z budowanych obecnie mostów w Europie powstaje właśnie nad malowniczą doliną rzeki Mozeli w Niemczech. W konsorcjum wykonawców znajduje się spółka z Grupy Eiffage.
Most Hochmosel (niem. Hochmoselbrücke) – most drogowy nad doliną rzeki Mozeli, budowany jest przez konsorcjum firm: Eiffage Construction Métallique, Eiffel Deutschland Stahltechnologie GmbH oraz Porr Deutschland GmbH. Ta nowa przeprawa powstaje w pobliżu miejscowości Ürzig w Niemczech (Nadrenia-Palatynat), w ciągu nowej drogi krajowej B50 (Bundesstrasse 50). Ma poprawić warunki komunikacyjne pomiędzy rejonem Frankfurtu i portami morskimi w Belgii oraz Holandii.
Hochmoselbrücke jest mostem stalowym. Jego długość wyniesie 1702 metrów. Składać się będzie z 11 przęseł rozpiętych na 10 betonowych pylonach o zmiennej wysokości: od 15 do 150 m. Maksymalna wysokość nad lustrem wody wyniesie 158 m. Most będzie miał 29 m szerokości; mieścić się na nim będą dwie dwupasmowe jezdnie. Masa stalowej konstrukcji wyniesie ponad 33 tys. ton.
Konstrukcja jest ażurowa, bardzo lekka pomimo swojej wielkości. Prefabrykowane elementy mostu wykonane ze stali są stopniowo nasuwane i spawane. Budowa prowadzona jest w taki sposób, by maksymalnie chronić środowisko przed dewastacją. Wysokość mostu w dużym stopniu chronić będzie dolinę przed spalinami i hałasem. Intencją projektantów była bowiem ochrona unikalnego krajobrazu doliny Mozeli – regionu o dużych walorach turystycznych, ważnego dla niemieckiego winiarstwa.
Budowa Mostu Hochmosel jest dużym wyzwaniem ze względu na skalę przedsięwzięcia oraz niesprzyjające warunki geologiczne. Bardzo głęboka dolina Mozeli (około 150 m) od wieków stanowiła barierę komunikacyjną. Pierwszy wysoki most na tej rzece zbudowano dopiero w 1972 r. w Winningen – jego wysokość wynosi 136 m, a najdłuższe przęsło liczy 216 m. Był najwyższą niemiecką przeprawą do 1979 r., gdy do użytku oddano most nad rzeką Kocher (Kochertal Viaduct), o wysokości 185 m i 1 128 m długości, który aż do dziś pozostaje najwyższym mostem w Niemczech.
Zakończenie prac przy budowie Mostu Hochmosel ma nastąpić do końca 2018 r. Koszt jego budowy wyniesie około 500 mln euro.
——————————————–
Eiffage Construction Métallique należy do Grupy Eiffage – jednej z największych grup budowlanych i operatorów koncesji w Europie. Grupa Eiffage zatrudnia około 64 tysięcy pracowników i osiąga roczne obroty na poziomie około 14 mld euro. Na całym świecie Grupa Eiffage słynie ze śmiałych, ambitnych i bardzo wymagających realizacji. Przedstawicielem Grupy Eiffage w Polsce jest Eiffage Polska Budownictwo.